.

.

.

BAGI MENJALANKAN AKTIVITI KAMI MEMERLUKAN DANA SALURKAN SUMBANGAN ANDA KE AKAUN PAS KAWASAN BUKIT KATIL, BANK ISLAM 04015010048965. JAZAKALLAHU KHAIRAN KATHIRA

Friday, October 30, 2009

KEBAJIKAN ADA DIMANA-MANA

Pada mulanya Ganeswari serta anak-anaknya terpinga-pinga , sebaik sahaja kami sampai kerumahnya, tapi sejurus kemudian anak-anaknya yang seramai 9 orang berebut-rebut datang berlari kearah kami tanpa rasa takut. Mungkin mereka.
telah biasa dengan orang yang bertudung labuh seperti kami.


"Boleh faham cakap saya",aku cuba mendapatkan penjelasan dari Ganeswari sebab maklumat yang aku terima mengatakan dia tidak pandai sangat berbahasa melayu.

"Boleh , saya sekolah melayu" Ganeswari ibu kepada 9 orang anak mula tersenyum setelah agak lama seperti dalam keraguan.
"Oh! baguslah..senang saya nak cakap dengan awak", ujar aku gembira.

"Saya dari PAS Bukit Katil nak beri awak sedikit sumbangan makanan untuk anak-anak" aku berterus terang .

Ganeswari tersenyum malu. Mendiamkan diri tanpa mahu bertanya.

"Suami awak masih bawa lori lagi? aku cuba mendapatkan kepastian.

"Tak, dia sudah berhenti kerja, sebab syarikat dia sudah tutup". jawabnya perlahan.
"jadi...sekarang dia buat apa? aku bertanya lagi
"tada kerja. skarag pergi tangkap ikan juga" jawabnya berterus terang

Kami terus menghulurkan makanan asas tanpa mempedulikan orang disekeliling. Jiran-jiran disekeliling memerhati kami sejak kami sampai dari tadi lagi.

"Ada apa kak" tiba-tiba seorang jiran bertanya setelah lama menghampiri kenderaan kami.

"Oh, kami dari lajnah Kebajikan PAS Kawasan Bukit Katil, nak beri beras serta makanan yang lain sikit, saja nak bantu mereka", jawab aku sambil tersenyum pada anak kecil yang didokongnya.
"Takut suami dia suka enjoy aja" jelas jiran yang berhampiran disitu.

"Oh , ya ke.." aku menjawab selamba tanpa mahu bertanya apa-apa lagi sambil menaiki kenderaan untuk berangkat pulang.

"Makcik-makcik , boleh bawa kami naik kenderaan round kat sini sekali" tiba-tiba anak-anak India disitu bersuara dengan berani.

"O.klah, naik" aku tersenyum selamba setelah agak lama merenung muka mereka. Mereka berebut-rebut naik dengan gembira. Bumbung van dibuka.Ternyata mereka gembira .

Aku tak sempat nak bilang, berapa jumlah mereka. Yang pastinya mereka tidak takut dengan orang-orang yang bertudung labuh seperti kami. Mereka menjerit-jerit keriangan dari dalam van sambil menghulur-hulurkan tangan keluar dari bumbung tanpa menghiraukan orang-orang sekeliling yang terpinga-pinga sejak dari tadi.

Aku tersenyum puas kerana teringatkan kanak-kanak yang selalu aku bawa dalam program 'Kelab Aulad". Namun inilah pertama kali aku membawa anak-anak berbangsa India menaiki van aku mengelilingi taman disitu. Mereka fasih berbahasa melayu .

"Terima-kasih....Terima kasih makcik.....bye-bye makcik"..begitu riang sekali mereka sebaik saja turun dari van. Rupa-rupanya baru aku terperasan salah seorang dari anak-anak yang berbangsa India yang menaiki van aku adalah salah seorang pelajar PASTI disitu...




Tuesday, October 27, 2009

HAPUSKAN POLITIKING DALAMAN, KUKUH JEMAAH, GIATKAN KERJA

Saya mewakili PAS Kawasan Bukit Katil amat mengharapkan Jemaah Islam ini terus berkembang maju mewarnai perjuangan Islam dan perjuangan rakyat membebaskan rakyat dan seluruh makhluk di Malaysia ini dari belenggu BN yang telah lama bermaharajalela tanpa batas dan sekatan.
Saya menyokong penuh usaha Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang dan Tuan Guru Nik Aziz yang mahukan PAS diperkukuhkan dengan pimpinan yang hebat dan mantap tanpa dipengaruhi oleh unsur-unsur luar terutama yang lunak dan manis dengan kawan-kawan kita Umno dan lain-lain parti.
Namun usaha memperkukuhkan parti tidak semestinya dibuat dengan begitu drastik dan terdesak. Banyak cara untuk kita perkukuhkan parti. Antaranya menukar pemimpin dan menasihatkan pemimpin yang mungkin bermasalah.
Dalam isu terkini yang melanda PAS yang saya sifatkan ianya kecil (cuma digembar-gemburkan oleh media - menangguk di air keruh) saya menaruh kepercayaan penuh kepada pimpinan untuk menyelesaikannya secara baik dan berhikmah.
Jika benar anggota pimpinan sekarang gagal memainkan peranan dengan baik maka memang wajarnya mereka ditukar kerana 'performance' mereka tidak baik. Ini perkara biasa dalam mana-mana organisasi.
Saya kira Tuan Guru Nik Aziz telah lama mempraktikkan perkara ini dalam PAS Kelantan di mana beliau sering membuat rombakan kabinet PAS dalam PAS Kelantan. Seingat saya sudah beberapa kali Tuan Guru menukarkan anggota harian PAS Kelantan. Sebagai contoh jawatan Setiausaha kerap ditukar. Telah begitu ramai S/U dilantik Tok Guru antaranya YB Cikgu Wan Rahim, YB Ust Wan Ismail, YB Dato Takiyuddin dan YB Zaki Ibrahim sekarang. Ianya bertukar tangan demi untuk menyuntik semangat dan idea baru.
Begitu juga dengan Tuan Guru Haji Hadi yang telah melantik beberapa orang baru dalam 'kabinet' 2009/2011, antaranya Ustaz Idris Ahmad sebagai Ketua Penerangan, Cikgu Pa sebagai Setiausaha (Orang lama yang baru pegang S/U) dan Ustaz Abdul Halim Abd Rahman sebagai Pengarah Pilihanraya Pusat (Orang lama yang dinaikkan kedudukan).
Dalam sejarah Islam sendiri Panglima Perang tersohor Khalid Ibn Walid juga digantikan dengan sahabat lain ketika perang sedang memuncak.
Tidak ada masalahnya untuk membuat rombakan 'kabinet' demi kebaikan organisasi dan ahlinya bagi mencapai objektif jangka pendek dan panjang.
Jadi saya yakin PAS Pusat juga mampu melakukan perkara yang sama jika dilihat ada anggota yang tidak mampu melaksanakan tugas dengan baik. Itu sudah menjadi perkara biasa. Jadi media tidak perlu mainkan isu ini. Manakala rakyat dan penyokong PAS pula jangan risau dan buruk sangka. Semuanya dilakukan demi kebaikan jemaah dan masa depan kita semua.
Sebab itu bagi saya jika PAS Pusat membuat rombakan 'kabinet' pada bila-bila masapun ianya tidak menjadi masalah. Kalau mesyuarat PAS Pusat esok membuat rombakan pun saya tidak hairan. Mungkin Setiausaha, Ketua Penerangan, Pengarah Pilihanraya dan lain-lain jawatan ditukar ganti itu perkara biasa.
Malah jika ada pimpinan yang ingin mengundurkan diri dan memberi peluang kepada orang lain itu juga perkara biasa. Cuma AJK PAS Pusat kena membuat pertimbangan sejawarnya dalam membuat sesuatu keputusan samada melantik, menukar atau menerima pengunduran sesiapa juga demi masa depan Islam dan kita semua.
Saya memang bersikap terbuka dalam hal ini.
Apa yang penting kita mesti merapatkan saf, berpadu tenaga dan mengatur strategi segera kerana saya jangka pilihanraya umum akan berlangsung dalam masa setahun lebih sahaja lagi.
Jangan bazirkan masa untuk memperbaiki rumah sendiri sehingga terlupa untuk 'menyerang' rakan-rakan politik kita dan mendampingi rakyat serta memenangi hati rakyat.
Kurankan politiking dalaman, giatkan usaha dan strategi untuk berhadapan dengan 'tentera ahzab.'
SOFI WAHAB
Yang Dipertua PAS Kawasan Bukit Katil
27 Oktober 2009

Monday, October 26, 2009

AYUH! TERUSKAN KERJA2 KEBAJIKAN


Dia masih bujang walaupun telah berusia 62 tahun. Kehidupan sehariannya hanya bertemankan anak-anak saudara serta kakaknya .Disitulah tempat dia mengadu setelah sebelah kakinya dipotong akibat kencing manis yang dihadapinya. Dan kini dia juga sedang menghadapi penyakit batu karang. Dia pernah menerima sumbangan kerusi roda tapi kini sudah tidak dapat menggunakan kerusi lagi kerana dia sudah tidak boleh berdiri lagi. Apa yang dapat dilakukan hanya mengheret badannya apabila mahu menjengok diluar rumah.
Dan apa yang turut amat menyedihkan apabila kakaknya sendiri tempat dia berteduh juga telah dipotong sebelah kaki dan sebelah tangan akibat penyakit yang sama. Dan kini kakaknya telah dimasukkan kewad lalu tinggallah dia bertemankan anak-anak saudara yang tinggal berdekatan disitu.
Berapa berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. Lajnah kebajikan Bukit Katil turut memberikan sedikit sumbangan serta turut memberi mereka peluang mendapatkan bantuan Skim penyayang yang telah diperkenalkan pada awal tahun 2009.
Skim Penyayang yang bertujuan meringankan beban rakyat yang ditimpa musibah akibat kematian waris terdekat. Skim yang hanya dikenakan bayaran bagi rm20 saja setahun dan waris akan menerima RM 7000 untuk pencarom yang berumur 18 hingga 65 manakala pencarom yang berusia 66 hingga 80 tahun meninggal dunia, akan diberikan RM 2000 kepada pewarisnya.
Semuga saudara Yaakop serta kakaknya Fatimah bersabar dan redha diatas segala dugaan ini.

SELAMAT BERBULAN MADU PERTAMA


"SELAMAT PENGANTIN BARU"..ucapan kepada Ustaz Norkhairi Mohd Yusof serta pasangannya ,ukhtie Norhayati Selamat yang telah melangsungkan perkahwinannya pada 6 Zulkaedah 1430/25 Oktober 2009 di Pengkalan badak, Bukit katil.
Ustaz Norkhairi yang berusia 26 tahun merupakan ajk Kawasan Bukit katil juga merangkap Ketua Urusan Ulama PAS Kawasan Bukit katil telah dipertemukan jodohnya bersama ukhtie Norhayati yang berusia 25 tahun dari Bukit Baru, Melaka.
Gambar dirakam bersama hadiah dari PAS Kawasan Bukit Katil sehari sebelum mereka berbulan madu dinegeri bawah bayu.
Sahabat-sahabat ajk PAS Bukit Katil mendoakan Semuga dirahmati dan diberkati.

Tuesday, October 20, 2009

BANTAL OH BANTAL!!



"Assalamua'laikum,..buat apa itu cik"aku menyapa sebaik saja tiba dihalaman rumahnya.
"Mua'laikumsalam..makcik tengah ketok tin-tin ini" jawab makcik Azizah sambil bergegas,mencuci tangannya yang kotor.

"Nak buat apa pulak tu? aku bertanya kehairanan.

"Makcik nak jual, dapatlah tampong sikit belanja cucu-cucu makcik ini"

"Siapa pulak yang bawa tin-tin kat sini"? aku bertanya seperti orang bodoh


"Macik lah yang cari, macik guna kereta tolak ,round lah kat-kat sini, macik kutiplah besi,plastik-plastik yang boleh jual..dapatlah 5..6 rinngit. Jadilah tu" macik itu menjelaskan pada aku yang dalam kebingungan.

Begitulah kegigihan seorang nenek yang terpaksa menjaga 4 orang cucunya. Berkorban demi untuk membesarkan cucu.


"Makcik..saya ketua Kebajikan mewakili PAS Kawasan Bukit Katil ingin memberikan sumbangan bantal pada cucu-cucu makcik" aku terus menyatakan tujuan kedatangan setelah meneguk air serta kuih raya yang dihidangkan.

Makcik Azizah terdiam..terkedu seketika..mungkin tidak terlintas difikirannya bahawa akan ada orang yang akan datang membawa bantal baru untuknya. Selalunya makcik Azizah menerima sumbangan berbentuk wang atau makanan asas tapi kali ini bantal pula..macam janggal aja bunyinya.

"Masa bulan puasa kami datang beri sumbangan pada makcik, masa itu bila tengok bantal-bantal yang bertabur diatas lantai , dengan tilam yang masih belum berlipat..timbul satu keinsafan dihati kami .Rasanya bantal-bantal yang tidak bersarung serta tilam itu itu sudah sesuai lagi untuk digunakan oleh cucu-cucu makcik.Sudah terlalu hitam . Hari ini , kami bawakan bantal baru, biar cucu-cucu makcik suka dan seronok , bantal-bantal yang hitam itu makcik boleh buang.,nanti kami beri lagi bantal-bantal baru yang lain." Aku berterus terang saja tanpa mempedulikan perasaan makcik Azizah ketika itu.
Makcik Azizah tersenyum lebar. Sukar untuk membaca perasaannya ketika itu.
"Terima kasih banyak-banyak "..Macik Azizah menyatakan perasaan nya sambil memeluk bantal-bantal itu.

"Nanti boleh tolong satu lagi tak" tiba-tiba makcik Azizah bersuara merayu sebaik saja aku melangkah keluar dari rumahnya.



"Boleh tolong bantu cucu makcik naik dajah satu nanti?.Dia tak da baju , kasut. Yang darjah 4 dan 5 itu , tak pa lah , dia ada baju sekolah , kasut sekolah yang lama. Makcik risau yang naik darjah satu dengan naik menengah itu, tak da baju" Makcik Azizah bersuara perlahan sambil merenung muka aku.

"InsyaALLAH makcik,kami buat mana yang mampu".jawab aku tanpa mahu bertanya kemana perginya ibu dan bapanya. Semalamnya aku baru bertemu dengan pelanggan 'skim Penyayang'..
Langsirnya saja sudah ribuan ringgit...


Sunday, October 18, 2009

BAKAL-BAKAL HAJI DIRAIKAN







Seramai 7 pasangan suami isteri disertai seorang ibu tunggal, para-para bakal Haji telah diraikan di Balai Islam Paya Dalam pada 18 Okt/29 Syawal semalam. Sambutan ini diadakan sebaik sahaja selasa ijtimak yang telah dijadualkan pada setiap bulan.
PAS kawasan bukit Katil turut berbesar hati dengan memberikan cenderahati kepada bakal-bakal haji yang melibatkan DUN Ayer Molek,Ayer Keroh, Bachang dan Bukit Baru.
Cenderahati telah disampaikan oleh saudara Sofi Wahab , selaku YDP Kaw Bukit Katil. Turut serta juga Tn Hj Ali Syariff selaku TYDP , Cikgu Karim Tim Lujnah Tarbiyah, Hj Rahim, bendahari , Pn Masturah , Ketua lujnah Kebajikan.
Saudara Mustapa Ali serta isteri pn Rahimah Abd Latif dan saudara Ramli Dalip serta isteri, Pn Saleha Sultan juga turut bersama-sama bagi menunaikan Haji ditahun ini.Kedua-duanya merupakan ajk kawasan Bukit Katil. Mereka turut berbangga diatas cenderahati serta keraian ini yang menampakkan pekanya PAS KAWASAN BUKIT KATIL terutama terhadap ahli-ahlinya.
"Selamat berangkat ketanah suci, semuga dirahmati dan mendapat Haji Mabrur dan pulang dengan semangat juang tinggi"

Friday, October 16, 2009

BUKAN MELAYU TERIMA SKIM PENYAYANG

Seorang penduduk di Taman Seri Jati Batu Berendam, En Ng Boon Peng menjadi penerima pertama Skim Penyayang bagi kaum Tionghua sejak skim dilancarkan beberapa bulan lalu.

En Ng yang menjadi waris kepada mendiang isterinya, Lim Geok Kuai menerima cek RM7,000 dari skim ini di kediaman beliau Rabu lalu. Cek tersebut disampaikan oleh Pesuruhjaya PAS Negeri Ustaz Abdul Ghani Rahman.

PAS Kawasan Bukit Katil sangat berbesar hati dan berterima kasih kepada Skim Penyayang kerana membantu meringankan beban yang ditanggung oleh En Ng yang kematian isterinya itu baru-baru ini. Isterinya meninggal kerana barah payu dara di Hospital Besar Melaka.

"Saya banyak terima kasih saya PAS kerana bantu saya, ini wang saya akan guna untuk anak-anak saya"

"Saya sedih sebab bini saya sudah tiada dan tak dapat sama-sama dengan saya" kata Ng ketika di minta berucap sedikit selepas menerima cek tersebut.

PAS Kawasan menyeru kepada seluruh rakyat Melaka supaya menyertai Skim ini kerana ia ternyata dapat membantu meringankan beban yang ditimpa sesiapa sahaja yang menerima musibah kematian waris tersayang.

Skim ini hanya mengenakan bayaran sebanyak RM20.00 setahun. Manfaat yang diperolehi oleh waris ialah RM7000 untuk pencarum yang berumur 18-65 tahun dan RM2000 bagi pencarum yang berumur 66-80 tahun.

Segala pertanyaan boleh diajukan kepada talian 06-284 1780 dan 016-2772288

Wednesday, October 14, 2009

MAJLIS PENYERAHAN CEK SKIM PENYAYANG MALAM INI

Skim Penyayang PAS Negeri Melaka akan mengadakan majlis penyerahan cek kepada seorang pencarum yang meninggal dunia di Taman Seri Jati, Sg Putat, Batu Berendam jam 9.00 malam ini.
Pencarum terbabit Lim Geok Kiau meninggal dunia baru-baru ini. Waris Mendiang Lim, Ng Boon Peng akan menerima manfaat dari Skim Penyayang tersebut.
Pesuruhjaya PAS akan menyampaikan cek berjumlah RM7,000 iaitu manfaat waris yang meninggal bukan warga emas.
Sebarang pertanyaan tentang skim ini boleh diajukan kepada Balis di talian 0162772288 atau Mastura 0136943445.

PROGRAM TERDEKAT : MOTIVASI SPM 17 OKT DAN IJTIMAK KAWASAN 18 OKTOBER

PAS Kawasan meneruskan programnya bagi mendekati dan memberikan ilmu kepada rakyat. Pada 17 - 18 Okt Lajnah Pendidikan PAS Kawasan mengadakan Program Motivasi SPM untuk pelajar-pelajar yang akan mengambil peperiksaan. Program tersebut bermula jam 8.00 pagi, 17 Okt bertempat di Madrasah Ar Rahmah Solok Gaong.

Kepada sesiapa yang berminat sila hubungi Pejabat PAS Kawasan di talian 06-267 2239.

Ijtimak PAS Kawasan pula akan diteruskan pada 18 Okt ini bermula jam 9.00 pagi bertempat di Pejabat PAS Paya Dalam.

Muslimin dan muslimat dijemput hadir.

Tuesday, October 13, 2009

UNDI POS : SIAPA YANG TIDAK CURIGA

Melihat carta disebelah ini sudah tentu anda akan berkata dalam hati...memang tidak logik terutama di peti 14, 15 dan 16 iaitu peti yang datang dari Mindef. PAS tidak mendapat sebarang undi dari ketiga-tiga peti undi. Pelik tetapi benar.

Tetapi inilah yang berlaku di dalam pilihanraya di sebuah negara yang mengaku maju dan hebat. Tetapi sistem pilihanrayanya lebih teruk dari negara-negara seperti Mali, Ivory Coast, Gabon, dan lain-lain.

Malah ianya jauh bagai langit dengan bumi jika hendak dibandingkan dengan negara jiran iaitu Thailand dan Indonesia.

Inilah 'standard' SPR, sebuah badan yang mengaku adil tetapi tidak pernah adil.

BAGAN PINANG : PETUGAS PAS KAWASAN PUASHATI

Petugas PAS Kawasan Bukit Katil puashati dengan gerakerja yang dijalankan oleh mereka di Bagan Pinang.

Timbalan Yang Dipertua PAS Kawasan, Haji Mohd Ali Sharif berkata, seramai 8 orang petugas PAS Kawasan telah bekerja siang dan malam selama 3 hari bermula dari 3 hingga 5 Oktober lalu.

"Walaupun PAS tewas di Ladang Atherton tempat kita bertugas namun kita puashati kerana masyarakat setempat amat menghormati dan menyajungi PAS".

"Mungkin ada sebab-sebab tertentu mengapa mereka kembali menyokong BN, kita syak mereka telah melakukan sesuatu perkara yang besar sehingga pengundi di semua Ladang yang dulunya menyokong PAS kembali 'swing' kepada BN, ini semua akan dikaji oleh pimpinan" ujar Ali.

Beliau berkata ahli dan penyokong PAS tidak akan lemah dan lesu dengan kekalahan tersebut sebaliknya akan melipatgandakan lagi usaha untuk mendampingi rakyat dan menyelamatkan mereka dari cengkaman BN.

USRAH PAS KAWASAN DITERUSKAN

Usrah PAS Kawasan yang tertangguh sejak awal Ramadhan lalu akan diteruskan malam ini bermula dengan solat maghrib berjemaah.
Usrah malam ini akan diadakan di rumah Bendahari PAS Kawasan, Hj Ab Rahhim Idris di Balai Panjang.
Seluruh AJK PAS Kawasan diwajibkan hadir.