Wednesday, May 12, 2010

MENGAPA ADA ALASAN

Ajk PAS Kawasan Bukit Katil , meneruskan program usrahnya yang di adakan di Bukit pulau , malam tadi.

Dengan kupasan dari
Surah An Anfal dari ayat 5-8 yang mengesahkan tentang Peperangan Badar yakni peperangan pertama dalam sejarah Islam.

Sahabat-sahabat bertanyakan tentang pembahagian harta rampasan.

Sahabat-sahabat yang telah di tarbiyah oleh Rasulullah sendiri selama berbelas tahun juga , ada juga yang berselisih tentang hal harta rampasan perang dan mereka di suruh bertakwa kembali agar berhati-hati dengan godaan rampasan perang.

Begitu juga ada sahabat-sahabat yang datang mengadu pada Rasulullah kerana hilangnya kesabaran mereka di atas tindakan jahat yang di kenakan oleh kaum musyirikan

"Wahai Rasulullah, kami berada dalam kemuliaan ketika musyrik tetapi kami menjadi hina setelah beriman . Izinkan kami memerangi mereka", berjerih-jerih sahabat-sahabat meminta agar segera di izinkan berperang untuk memerangi kaum musyirikan yang selama ini terlalu banyak menindas kaum muslimin sehinggakan golongan muslim terasa terhina.

Tahanlah tangan kamu daripada memerangi mereka" pujuk Rasulullah kerana ALLAH masih lagi belum membenarkan untuk berperang. ALLAH menyuruh mereka bersabar dalam menerima kesakitan dan tidak membalas perbuatan musyrikin walaupun bertahun lamanya golongan muslimin di tindas.

Dan apabila akhirnya ALLAH mengizinkan nabi serta para sahabat memerangi sesiapa yang memerangi golongan muslimin, setelah golongan muslimin ini yang telah berada zon selesa menetap di Madinah , tiba-tiba golongan muslimin ini yang mulai membenci peperangan.
Sedangkan mereka adalah golongan sahabat-sahabat yang mendesak nabi ketika masih tidak mendapat kebenaran berperang sebelumnya.


lalu ALLAH menempelak dengan menurunkan peringatan

" Tidakkah engkau (hairan ) melihat (wahai Muhammad), akan orang yang( pernah ) dikatakan pada mereka: Tahanlah tangan kamu (daripada bertindak melancarkan perang yang belum di izinkan) , dan dirikalah sembahyang serta berilah zakat. (mereka meminta juga berperang) , kemudian apabila mereka diperintahkan berperang, tiba-tiba sepuak di antara mereka merasa gerun kepada manusia sama seperti mereka gerun kepada (azab) ALLAH atau lebih ,lalu mereka (merayu kepada ALLAH dengan) berkata: Wahai Tuhan kami, mengapakah engkau mewajibkan kami berperang (pada saat ini)? mengapakah Engkau tidak peliharakan kami hingga tempoh yang singkat (iaitu akhir hayat kami?).
katakalah (wahai Muhammad) :mata benda yang menjadi kesenangan dunia ini sedikit saja ( dan akhirnya akan lenyap). dan (balasan) hari akhirat itu lebih baik lagi bagi orang bertakwa ( kerana ia lebih mewah dan kekal selama-lamanya) dan kamu pula tidak akan di aniaya sedikit pun.

Oleh itu.. ingatlah segala apa kupasan yang dibentang oleh sahabat-sahabat semalam melalui buku-buku tafsir , ianya merupakan satu peringatan buat diri sendiri. Jadikan iktibar bagaimana sahabat-sahabat yang hidup di zaman nabi juga teruja dengan ' harta rampasan serta zon keselesaan' .

Sesungguhnya Al Quran diturunkan untuk panduan umat Islam di sepanjang zaman. DAKWAH bukannya Part Time.



'

No comments:

Post a Comment