Monday, July 27, 2009

IJTIMAK TARBAWI PAS MELAKA

Ijtimak Tarbawi PAS Melaka yang pertama bagi sesi 2009-2011, telah berjalan lancar semalam.
Program yang diadakan diMaahad Ar Rahmah telah turut dihadiri oleh ajk PAS Kawasan Bukit Katil.
Ustaz Faisol selaku ahlijawatankuasa Dewan Ulamak Negeri telah mempengerusi majlis tersebut.
Ucapan aluan telah disampaikan oleh Al Fadhil Ustaz Hj Zulkifli Hj Ismail selaku Ketua Lujnah Tarbiyah negeri Melaka.
Manakala perasmian dibuat oleh Pesuruhjaya Al-Fadhil ustaz Hj Abdul Ghani hj abd Rahman.

2 pembentangan kertas telah dibentangkan diprogram ini.
  1. KepentinganTarbiyyah dalam Harakah Islamiah.
  2. Pas sebagai jemaah Islam.

Pengisian kertas kerja tentang "Kepentingan Tarbiyyah Dalam Harakah Islamiah" telah disampaikan oleh Al Fadhil Ustaz Hj zulkifli Hj Ismail.

Kupasan yang telah mengambil masa selama 1 jam itu telah menjelaskan bahawa tarbiyyah memainkan peranan yang amat penting dalam gerakan Islam.

Bila ianya diibaratkan kepada batang tubuh manusia maka Tarbiyyah merupakan kepala bagi batang tubuh manusia itu sendiri.Masakan manusia berjalan tanpa kepala , begitulah juga dengan sesebuah gerakan Islam.

Kertas kerja ini cuba menyingkap kepada para hadirin, kedarurian tarbiyyah dan dakwah dalam jemaah adalah sama penting dengan program politik dan pilihanraya. Kedua-duanya mesti dijayakan bersungguh-sungguh. Ianya perlu selari.

Kertas kerja ini menyingkap tentang kesan buruk pengabaian tarbiyyah yang betul tentang bagi ahli-ahli dan para pendukung harakah Islamiah.

Pembentangan kertas kerja 2 disampaikan oleh Al Fadhil Ustaz Dato' Hj Abu Bakar Cik

Pengisian kertas kerja 2 yang mengupas tentang Peranan individu dalam jemaah Islam dan peranan PAS sebagai jemaah Islam.

Adalah menjadi kewajipan kepada kita sekelian meneruskan perjuangan melalui PAS ini selama ianya tetap diatas dasar Islamnya. PAS sebagai sebuah wadah dan harakah yang menjadi alat dan wasilah untuk mendaulatkan Islam dinegara ini mestilah meneruskan gerakannya atas dasar Islam. Perjuangan ini adalah kerana ALLAH SWT demi menyempurnakan ketaqwaan kepada ALAH.

Muslimat juga tidak ketinggalan bagi bersama-sama menjayakan program ini.

No comments:

Post a Comment