Wednesday, September 2, 2009

IFTAR JAMAEI:PERSAUDARAAN KERANA ALLAH

(Gambar sekadar hiasan.)

Islam kita yang agung ini bukanlah sebagai agama kepaderian individu. Ia adalah ad-Deen yang menghimpunkan antara dunia dan akhirat. Dia adalah ad-Deen bagi jemaah yang satu, umat yang satu, watan yang satu dan jasad yang satu.Bila satu anggota merasa sakit, maka seluruh tubuh akan merasa sakit.
Persaudaraan bukanlah sesuatu yang dapat di beli dengan harta dan juga bukan warisan dari orang tua.Ukhuwwah adalah roh yang dihidupkan ALLAH dalam hati orang-orang yang beriman apabila ia kehendakki agar mereka dekat dan bersatu. Demikian pula cinta yang merupakan rahsia yang lahir dalam hati-hati mereka bila dikehendakki ALLAH.

Pas Kawasan Bukit Katil telah berjaya mengadakan Iftar Jamaei buat kali kedua , bagi bersama-sama merebut peluang mengeratkan ukhuwwah dibulan yang mulia ini. Iftar Jamei yang pertama telah diadakan pada 4 Ramadhan/25 ogos di Balai Islam Bukit Beruang manakala iftar jamei yang kedua telah diadakan di surau Solok Gaung semalam, 11 ramadhan/1 sep 09


"Walaupun kamu membelanjakan semua kekayaan yang ada dimuka bumi ini. nescaya kamu tidak akan dapat mempersatukan hati mereka. Akan tetapi ALLAH s.w.t telah mempersatukan hati-hati mereka". (Thaha: 63)

Lebih dari 20 ajk kawasan Bukit katil telah menghadiri program ini. Bermula dari iftar , solat maghrib, solat Isyak dan solat tarawih berjemaah .

"Sesungguhnya orang-orang mukmin adalah bersaudara"
(S 49:10)
Yang pastinya orang-orang munafik pasti akan hairan dan terkejut dengan persaudaraan ini, kerana taraf mereka yang rendah , tidak sanggup memikul ukhuwwah seperti ini.

"Sesungguhnya ukhuwwah adalah rahsia ALLAH yang telah diikat dengan kekuasaanNYA .Hanya DIA yang dapat melepaskan ikatan ini.Ukhuwwah ialah satu keajaiban roh, hanya ALLAH jualah yang dapat mengetahuinya."

No comments:

Post a Comment