Wednesday, December 30, 2009

KENAPA KAMI LAKUKAN JUGA???

"Kan senang bagi duit aja.Tak payah nak tanya saiz-saiz. Lecehlah"rungut seorang sahabat sebaik saja aku minta saiz baju anak yatim yang dicarinya. Mungkin dia rasa agak payah nak tanya tentang saiz baju pada anak yatin yang ditemui. Baru tanya saiz baju dah rasa susah..macamana ya..kalau suruh kerja yang lagi berat..agaknya apa alasan yang terbaik.

(makanan disediakan)

Aku tersenyum lebar. Aku pun tak tahu mengapa aku serta ajk kebajikan perlu menyusahkan diri untuk melakukan kerja-kerja yang tidak bergaji ini.
Tentu lebih seronok sekiranya kami duduk saja dirumah bersama anak-anak dan suami atau isteri, bercanda sambil minum petang atau paling tidak pun menyandar membaca surat khabar atau pun melengkau macam ulau sambil menonton televisyen.


Tak perlulah kami mengambil masa 2 minggu nak uruskan kerja-kerja ini. Sekejap kesana, sekejap kesini untuk memastikan program berjalan lancar.
Tak payah kejap=kejap meeting..kejap-kejap meeting..tak payahlah aku kena tinggalkan kedai, Rogayah kena tinggalkan kuih yang orang tempah, Fauzi kena mengejar masa nak pergi kerja dan sudah tentu tak lah kak Robiah marah aku kerana lewat nak mulakan meeting kerana aku terlupa nak sms kak Robiah meeting tunda setengah jam lagi .

(Sumbangan disusun rapi)


Tak payahlah kami menelepon sana-sini , tanyakan dimana ada anak-anak yatim dicawangan disemua cawangan Kawasan Bukit Katil atau pun mudah saja kalau kami cari satu atau 3 buah rumah saja yang ada 6 anak-anak yatim kemudian serahkan duit pada mereka. Senang cerita. Habis . Bila mesyuarat Kawasan , hantarkan laporan dari ketua Kebajikan Bukit katil, katakan saja bulan ini Lujnah Kebajikan dah hantar duit kat anak-anak yatim pada 3 keluarga. dah selesai tugas. Bulan depan cari orang lain lagi. Tak susah pun.


Tak payah kami tercari-cari atau tak payahlah aku ketuk dari satu rumah kesatu rumah untuk memastikan mereka benar-benar anak yatim atau tak perlu aku melihat sendiri bagaimana daifnya anak-anak yatim ini dikala kerajaan Melaka melaungkan Melaka Maju tahun 2010 . Aku pun tak tahu apa maksud maju yang mereka cakapkan .



(anak-anak asyik menyaksikan persembahan)



Tak payahlah aku photostat banyak-banyak surat-surat jemputan dan minta sesiapa edarkan . Tak payahlah susah-susah aku nak hantar surat-surat kePringgit, ke Paya Dalam, ke Bukit katil. Tak Payahlah susah -susah aku suruh Fauzi agih-agihkan kePemuda masa mereka ada usrah .Tak payah lah Fauzi nak agihkan surat-surat kat A.Molek


Tak payah aku jemput Saudara Qaha serta keluarganya yang sanggup datang dari KL semata-mata nak meraikan bersama-sama anak-anak yatim ini tanpa mengenakan bayaran yang mahal . Saudara Qaha sanggup menghabiskan masa serta tenaga nya untuk menghiburkan anak-anak Yatim ini.

(anak-anak yatim yang berani tampil kehadapan..yang sekolah menengah . .malu)



Tak payahlah aku sms kepada isteri-isteri Kawasan minta bawakan rendang seorang seekor ayam. Tak payah aku arahkan makcik Pah, makcik Aisyah, makcik-makcik yang lain bawa sambal tumis . Tak perlu juga aku arahkan Fauzi pesan pada pemuda minta semua isteri mereka rebuskan ketupat mini seorang 40 biji. Mesti lebih dari 10 orang yang buat dan tak payahlah Rogayah serta group usrah cawangan Ayer keroh bersusah payah nak goreng meehon banyak-banyak.

(saudara Qaha dengan persembahannya)
Tak payah juga aku bergegas-gegas nak kejar masa kerumah muslimat-muslimat kandang group usrah untuk masak kuah kacang. Dan tentu tak payah nak ke Paya Dalam minta muslimat sana tolong turun ramai-ramai kerana program nak buat kat situ.

Tak payahlah nak minta adik Aryani, minta tolong belikan peralatan alatulis dan bungkus kemas-kemas, yang sedang sebuk mengambil masa cuti yang sedikit untuk bersama keluarga.
Tak perlulah aku nak terlari-lari nak pergi beli beg -beg padahal aku sebuk dengan tempahan kuih.
Dan tak payah aku tercari-cari saiz baju-baju berjam-jam sehinggakan aku terpaksa tumpang solat Zohor di kedai Kemboja , takut-takut terlepas waktu Zohor pulak.

(Pn Mahani yang banyak membantu)
Tak payah si Mahani, datang rumah aku malam-malam buta kerana nak tolong bungkus hadiah,sampai balik jam 12 malam. kasihan anak-anak dia ada dirumah , 4 orang baru lepas berkhatan. Kenalah si Sofi jaga anak-anaknya pada malam itu.
Dan tak payah Si Sofi dan Mahani tinggalkan anak-anaknya yang baru berkhatan demi program ini.

Tak payahlah adik-adik students datang rumah aku pagi-pagi buta untuk tolong menghabiskan kerja-kerja yang tak selesai lagi agar program berjalan lancar.

Tak payah aku ke rumah YDP dalam hujan nak hantar surat jemputan sebagai perasmi.

(Perasmi menerima cenderahati)



Tak payah juga aku sebuk-sebuk minta pemuda tolong dapatkan PA sistem yang sound sistemnya ada 'class' sikit sebab maklumlah ajalah ada penyanyi yang sanggup datang dari jauh takkan nak beri yang biasa punya.
Tak payahlah si adik Baktiar bersusah payah bawa sound sistem diawal waktu sedangkan pintu gate masih berkunci lagi.

(Hj Darus wakil Kebajikan Negeri)

Tak payah si Fauzi sebuk-sebuk belikan plastik sampah serta pinggan dan cawan plastik untuk jamuan. Maklumlah ramai yang puasa pada 10 Muharam itu.
Dan tak payah aku telepon sana-sini untuk memastikan bahawa anak-anak yatim ada kenderaan untuk sampai keprogram maklumlah pada sat-saat akhir sudah menjadi kebiasaan ada-ada saja yang sahabat yang tidak dapat hadir dan tugasnya terpaksa dicari ganti.


Dan tak payahlah aku menebalkan muka meminta sponsor ayer minuman dari Hj Bakrin , dikala orang sedang ramai dikedainya. Dia minta aku tolong bawakan bekas minuman sebab sebelum ini bekas dia berikan asyik aku hilangkan , aku pun hairan kerana ini program pertama aku dan ini pertama kali aku minta dia sponsor air. Mungkin dia tak perasan sesiapa sebelum ini.
Tak payah juga aku menebalkan muka nak minta Hj Salim, Hj Selamat, Hj Rahim , Mahani sponsor hamper untuk cabutan bertuah.


Dan tak payah juga aku cetak buku-buku program serta nama-nama anak-anak yatim serta biodata mereka . Bukan senang nak dapatkan biodata anak-anak yatim ini sebab kerana terpaksa pergi rumah mereka. Menjadi masalah apabila muslimat tak boleh memandu kereta terpaksa minta suami uruskan. Suami pulak ada kerja. Kalau minta suami aja pergi..tak manis pulak..






Dan tak payah lah aku terkejar-kejar kerumah Hj Malek dan Hj Salim nak ambil kunci pagar kerana ketika Rogayah, Fauzi, Baktiar dah sampai ,pintu pagar masih belum dibuka lagi. Aku nak suruh mereka pergi ambil pun, mereka tak tahu rumah Hj malek dan Hj salim.
Berulang-alik kesitu telah mengambil masa setengah jam sedangkan itulah masa yang aku nak digunakan untuk dimanfaatkan bagi saat terakhir.


(Ibu tunggal memotong kek)

Dan akhir sekali, tak payah aku menghantar sumbangan ini kerumah ana-anak yatim yang tidak dapat hadir disaat-saat akhir dan akhirnya kena tukar baju balik kerana saiz tak kena......

Tapi kenapa kami buat juga?
Bukankah ianya sesuatu yang menyusahkan diri sendiri. Apa yang sebenar nya dalam hati dan benak kami? Tiada siapa yang paksa . tiada siapa yang ugut.Tiada siapa yang memberi imbuhan, tiada siapa yang menerima upahan, malah duit poket kami keluar lagi. Sehingga kini Pemuda , NISAA, Kawasan tiada yang siapa claim duit bagi yang telah mendahulukan duit mereka. Malah mereka akan topup pula kalau tak cukup.

(cabutan bertuah)

(Ketua pemuda Saudara Puhat)

Syukran Jazilan pada sahabat-sahabat semua terutama buat suami tercinta, kerana dengan sokongan serta kerjasama dari semua kita mampu sesuatu yang terbaik mengikut kemampuan , meskipun tiada mempunyai sumber kewangan yang kukuh namun sumbangan kita adalah melalui duit kocek kita sendri , kita dapat melakukan bersama-sama.

Memang banyak yang perlu kita belanjakan dalam program yang sebegini, bukan ratusan malah ribuan tapi keikhlasan kita mampu mengatasi segalanya.
Itulah kelebihan yang ada pada kita yang amat digeruni. 300 orang yang berkualiti mampu mengalahkan kuantiti 1000 .
ALLAH bersama kita dalam perjuangan ini.

Sekadar slogan tidak membawa apa-apa erti sekiranya tanpa keihlasan untuk mencari Redha ILLAHI.
Buat para adik-adik anak-anak yatim yang telah menerima sumbangan , itu sajalah kemampuan yang PAS Kawasan Bukit Katil berikan buat masa ini. Wang berjumlah RM 50.. sepasang baju sekolah yang mencapai hampir RM 50.00 bagi yang Sek Menengah serta beg sekolah yang hampir mencapai RM 20.00 dan peralatan alatulis yang dilengkapi dengan juga dengan sebuah buku.

Sekali lagi terima kasih tak terhingga buat sahabat-sahabat semua dari Pemuda,Kawasan , NISA , Muslimat , adik-adik pelajar, khas buat saudara Qaha serta keluarga nya serta semua yang telah menjayakan program sulung "Kembali Ke Sekolah" bersama anak-anak yatim Kawasan Bukit Katil.
Dan IsyaALLAH. Kita akan tetap meneruskan program-program kebajikan mengikut kadar kemampuan kita sehingga kita akan menang atau syahid menemui ILLAHI.

(Para muslimin )

Sunday, December 20, 2009

PROGRAM "KEMBALI KESEKOLAH"

Satu program yang dinamakan "Kembali Kesekolah" akan diadakan diBalaiIslam Paya Dalam bagi meraikan anak-anak yatim disekitar Kawasan Bukit katil.
Program yang akan diadakan setahun sekali ini merupakan anjuran dari Lujnah Kebajikan Kawasan Bukit Katil dengan kerjasama yang mantap dari lajnah Kebajikan Pemuda, Muslimat serta NISA Kawasan Bukit Katil.

Program yang melibatkan anak-anak Yatim dari Kawasan Bukit katil ini akan menerima sumbangan berbentuk wang, pakaian seragam, beg sekolah, kasut sekolah serta alattulis.

Terimakasih diucapkan kepada para dermawan yang memberikan sumbangan dari segala segi bagi menjayakan program ini.

Semuga program sebegini akan terus berjalan dengan lancar setiap tahun malah diharapkan juga agar bilangan para penerima juga akan bertambah setiap tahun.

Walaupun sering dilaungkan Melaka akan menjadi negeri yang maju pada tahun 2010, namun pada hakikatnya masih ramai lagi rakyat Melaka yang masih miskin . Kehidupan mereka bertambah sulit serta rumit apabila terpaksa berhadapan dengan harga barangan yang semakin melambung tinggi.

Sedangkan kehidupan bagi anak-anak yang mempunyai ibu serta bapa juga sedang berhadapan dengan berbagai masalah kehidupan , inikan pula bagi anak-anak yang telah kehilangan ayah samada meninggal dunia atau bercerai.

Oleh itu semoga dengan keperihatinan dari lujnah Kebajikan Kawasan, Pemuda, Muslimat serta NISA Kawasan dapat meringankan sedikit bebanan yang mereka tanggung sekaligus mendapat keredhaan ALLAH.

Diharapkan ahli-ahli PAS Kawasan Bukit katil dapat bersama-sama menghadirkan diri bagi menjayakan program bersama ini pada:

10 Muharam 1431/27 Disember 2009
Ahad
BalaiIslam Paya Dalam
2.30 petang.

JOM!!! "KEBAJIKAN ANAK YATIM TANGGUNGJAWAB BERSAMA"
JOM!!! INI PROGRAM KITA BERSAMA

Tuesday, December 8, 2009

KELAS HAFAZAN MUSIM CUTI SEKOLAH

Ketua Lujnah Pendidikan Kawasan Bukit telah mengambil inisiatif dengan mengadakan kelas Al Quran serta kelas motivasi sempena cuti sekolah .
Kelas telah bermula semalam, 7 Dis di Pasti Bukit Katil. Bermula dari jam 9 pagi sehingga jam 11pagi.

video

Seramai 23 anak-anak yang berusia diantara 7 hingga 14 tahun yang telah mengikuti kelas semalam.

Bermula dari 7 Disem. Kelas diadakan pada setiap hari isnin hingga Khamis selama 2 minggu.

Sesiapa yang berminat , bolehlah datang ke Pasti Jaya Insan, Bukit Katil pada hari yang telah ditetapkan.

Saturday, December 5, 2009

MALAM KESENIAN BERJALAN LANCAR

Malam kesenian anjuran PAS cawangan Bukit Katil PAS telah berjalan lancar . Persembahan silih berganti diantara Nasyid Zikr serta Ito dari kumpulan blues gang. Kanak-kanak diantara penonton yang paling ceria sekali.
Turut bersama TYDP Kawasan Bukit Katil, Tn Hj Mohd Syariff bersama anak-anaknya. Berapa ajk kawasan juga turut bersama-sama keluarga.

video
Didalam gambar kelihatan saudara Ito serta kumpulan Zkr sedang dijamu sedikit makanan selepas persembahan.
Tn Hj Ali serta Tn Hj Bakrin selaku Ketua cawangan Bukit Bayan juga tidak ketinggalan bagi bersama-sama meraikan tetamu jemputan dimalam keseniaan.
Semuga program sebegini dapat selalu diadakan bagi menarik anak-anak muda untuk mengenali Islam dengan lebih dekat lagi.
Cuma perlukan usaha yang lebih bagi mendapatkan dana.

Thursday, December 3, 2009

BERBAKTI

Malam tadi pada jam 9 malam ,2 Dis 09 telah diadakan satu program bagi menyerahkan cek berjumlah RM2000.00, kepada pencarum Skim Penyayang dan juga penyerahan sumbangan kepada pelajar yang akan menyambung pelajaran keSyria, bertempat di Sekolah Ar Rahmah, Solok Gaung.


Skim Penyayang kini telah berjaya menarik ramai pencarum dengan bayaran hanya RM20.00 sahaja setahun .
Allahyarham Salim bin Salel ,yang berusia 71 tahun dari Genuang,DUN Ayer Molek yang telah mencarom hanya beberapa bulan sahaja sebelum Allahyarham meninggal dunia pada bulan Ramadhan 1430H . Allahyarham meninggal dunia disebabkan sakit tua.
Cek telah disampaikan oleh TYDP Kawasan Bukit Katil , Tn Hj Mohd Ali Syarif kepada anak Allahyarham, saudara Khamis Salim. Turut serta diprogram tersebut, Ketua Lajnah kebajikan serta beberapa ajk Kawasan Bukit Katil.

Program ini juga menyaksikan sumbangan dari kutipan orang ramai yang berjumlah RM10,320 telah turut diberikan kepada Ust Bunyamin Hj Ramle bagi melanjutkan pelajaran ke Syria.
Yayasan Pendidikan Jalaludin juga turut menyumbangkan RM1000 kepada Ustaz Bunyamin Hj Ramle.

Sambutan ini juga turut diserikan dengan tazkirah dari Ust Khairi Abd Aziz dan Ustaz Mohd Fuad.
Sedikit jamuan turut diadakan.

Semoga program ini diberkati ALLAH