Wednesday, July 29, 2009

AL INSAN


..."Dan mereka memberi makan makanan dalam hal cinta kepadanya, kepada orang miskin, anak yatim dan orang tawanan.."(Surah Al Insan : ayat 8).


Didalam tafsir Al Azhar karangan Prof Hamka menghuraikan tentang orang-orang tawanan yang ditawan didalam peperangan. Orang yang terdesak tidak dapat melawan lagi. Dia pun tunduk.

Menurut peraturan peperangan , orang yang tertawan itu tidak boleh diperangi lagi. Senjatanya dilucuti dan dia ditahan. Maka selama dia ditahan maka WAJIBlah bagi yang menawan memeliharanya dan menjaga kesehatannya. Beri ia layanan yang baik. Beri dia makanan yang baik serta beri mereka perubatan.

Rasulullah s.a.w sendiri telah melakukan ini dalam perang Badar.Kaum muslimin telah dapat menawan 70 orang musyrikin, yang selama ini amat memusuhi Islam, sampai mengusir nabi dari kampung halaman dan mereka telah berperang dengan hebat sekali diPadang Badar itu. Tetapi setelah musyrikin kalah , banyak yang tertawan disamping banyak yang mati. Rasululullah s.a.w menyuruh sediakan makanan selama tertawan itu dengan sebaik-baiknya. bahkan orang tawanan didahulukan makan daripada mereka sendiri , ketika makan tengah hari (Ghadaa')

Inilah akhlak mulia yang telah ditunjukkan oleh Islam 1400 tahun dahulu. Walau pun orang tawanan yang telah ditawan kerana terang dan nyata mahu membunuh umat Islam sehingga berlakunya peperangan besar yang pertama dalam sejarah Islam yakni perang Badar namun mereka tetap diberi layanan yang baik . Bukan setakat layanan yang baik saja malah orang tawanan didahulukan makan dahulu daripada orang-orang Islam itu sendiri.

Lihatlah bagaimana ini merupakan satu contoh tauladan yang baik yang diajar oleh Islam. Perbuatan mendera, menghina, menumbuk , memukul, meludah serta apa saja perbuatan yang menyakiti orang tawanan bukan saja dilarang oleh Islam malah bertentang sama sekali dengan kehendak Islam..,apatah lagi menawan orang yang tiada bukti kesalahannya.
Begitulah diantara ilmu yang dapat dipetik didalam usrah PAS Kawasan malam tadi , untuk dijadikan panduan dalam kehidupan kita . Kupasan dari awal-awal surah Al Insan yang menceritakan tentang manusia. Manusia yang hanya berasal dari air mani laki-laki dan perempuan lalu diuji disepanjang kehidupan.
Beruntunglah mereka yang ikhlaskan diri dalam mencari keredhaan Illahi disepanjang kehidupannya bagi menegakkan syiar Islam kerana telah disediakan ganjaran syurga yang tidak tergambarkan keindahannya oleh mana-mana manusia.
Rugilah mereka yang engkar, sombong lagi bongkak, terus menerus melakukan kemaksiatan disepanjang kehidupan .



No comments:

Post a Comment