Friday, January 8, 2010

BERSABARLAH DENGAN UJIAN

"Dilarang mengambil gambar dihospital" tiba-tiba seorang jururawat menerpa maryam dari belakang. Maryam agak terkejut, terpinga-pinga.Maryam yang baru saja memulakan rakamannya , terasa bergoyang-goyang kamera yang berada ditangannya.

"Ya ke? tak boleh ambil gambar...o..o..maafkan kami." aku yang juga terpinga-pinga agak terkejut dengan arahan baru itu.

" Ya, minta maaf cik..memang telah ada undang-undang begitu sekarang...sebab pihak hospital bimbang sekiranya terdapat pehak yang menyalah gunakan gambar-gambar yang diambil" jelas jururawat tersebut yang aku kira dia adalah ketua jururawat di wad itu .
"Sejak bila pula berkuatkuasa..tak boleh ambil gambar" saudara Amran mula bertanya sejak dari tadi dia mendiamkan diri, mungkin turut terkejut dengan arahan baru itu.
"tangkap gambar ini nak buat apa? tanya jururawat yang inginkan kepastian dari aku.
" Maaf...saya Ketua Lujnah Kebajikan Kawasan Bukit katil datang kesini untuk memberikan sedikit sumbangan kepada saudara Amran yang sedang menjaga ibunya yang sakit disini dan gambar ini merupakan bukti beberapa aktiviti kami dalam PAS Kawasan Bukit Katil",aku cuba perjelaskan kerana berterus terang itu lebih mudah bagi aku.
"Oh..Kalau Badan Kebajikan atau NGO bolehlah, gambar di izinkan tapi kami akan beri surat dahulu tanda kebenaran dari pihak hospital", jururawat itu mula menampakkan muka yang sedikit ceria setelah dia kelihatan agak bimbang dari tadi.
" Tak palah..tak payah surat. Kami dah tahu. Lain kali sajalah..terima kasih. Minta maaf"..aku tersenyum.
Aku tersenyum lagi. Banyak yang aku belajar dari pengalaman sebegitu. Maryam pun turut tersenyum.
Buat saudara Amran, diharapkan dapat bersabar dengan ujian hidup ini setelah beliau kehilangan isteri akibat penyakit kanser dan kini ibu yang dijagainya selama ini , telah juga dimasukkan ke wad dan ALHAMDULILLAH telah selamat dilakukan pembedahan kecil semalam.
Kepada Makcik Milah , didoakan agar cepat sembuh.InsyaALLAH




No comments:

Post a Comment