Saturday, May 22, 2010

KEMATIAN ITU PASTI













"Dia baru saja bertengkar dengan kakaknya..dia kata , susah-susah sangat.. aku kerja bomba ajalah..kakak..Kakaknya kata..kerja bomba ,nanti terbakar...dia kata..tak pa..nanti aku pulak yang bakar,"begitulah yang sempat di ceritakan oleh nenek kepada adik Mohd Farid Hafizan Rosli 15 tahun yang menjadi mangsa mati lemas di Parit di Taman Air Keroh Height.

Itulah ucapan terakhir yang sempat menjadi gurauan bagi adik Mohd Farid sebelum dia keluar pada petang itu. Dan siapa sangka , itu merupakan pemergian yang tidak akan kembali.

Bomba yang tiba di tempat kejadian menemui mayat Adik Mohd Farid Hafizan pada jam 7.15 malam , sepuluh minit selepas penemuan mayat sahabatnya, Mohd Iqbal Hafiz. Kedua-dua di jumpai mati lemas di Parit Air Keroh Height. Jenazah di sembahyangkan di Masjid Bukit Katil pada sebelah petang.

Ketua Lujnah Kebajikan sempat menziarahi ke rumah nenek serta datuknya di Bukit Katil serta memberikan sedikit sumbangan dari PAS Bukit Katil.

"Hari ini , saya kehilangan cucu dan anak buah sepupu sekaligus. Kedua-duanya di sembahyang di Masjid Bukit Katil tadi, talkin baca sama-sama. Kubur mereka sebelah-sebelah di Bukit Bayan, " begitulah ucapan yang sempat disebut oleh datuk kepada adik Farid sebaik kami hendak pulang. Kami turut terharu kerana kami baru saja dari menziarahi rumah Allahyahamah Khadijah , anak buah sepupunya.

Rupa-rupa kedua-dua jenazah yang di kebumikan pada hari itu ada ikatan pertalian. Cuma yang membezakan adalah umur. Seorang berusia 15 tahun dan seorang lagi berusia 62. Seorang meninggalkan dunia di Kuala Lumpur manakala seorang lagi di Melaka. Seorang lelaki dan seorang lagi perempuan.

Begitulah kehidupan. Hari silih berganti. Usia semakin tua. Yang pasti semuanya akan mati. Bersediakah kita untuk menghadapi hari pertama di ALAM BARZAKH

"Janganlah kamu mati kecuali dalam keadaan Islam".
(Al baqarah:132)

No comments:

Post a Comment