Monday, October 26, 2009

AYUH! TERUSKAN KERJA2 KEBAJIKAN


Dia masih bujang walaupun telah berusia 62 tahun. Kehidupan sehariannya hanya bertemankan anak-anak saudara serta kakaknya .Disitulah tempat dia mengadu setelah sebelah kakinya dipotong akibat kencing manis yang dihadapinya. Dan kini dia juga sedang menghadapi penyakit batu karang. Dia pernah menerima sumbangan kerusi roda tapi kini sudah tidak dapat menggunakan kerusi lagi kerana dia sudah tidak boleh berdiri lagi. Apa yang dapat dilakukan hanya mengheret badannya apabila mahu menjengok diluar rumah.
Dan apa yang turut amat menyedihkan apabila kakaknya sendiri tempat dia berteduh juga telah dipotong sebelah kaki dan sebelah tangan akibat penyakit yang sama. Dan kini kakaknya telah dimasukkan kewad lalu tinggallah dia bertemankan anak-anak saudara yang tinggal berdekatan disitu.
Berapa berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. Lajnah kebajikan Bukit Katil turut memberikan sedikit sumbangan serta turut memberi mereka peluang mendapatkan bantuan Skim penyayang yang telah diperkenalkan pada awal tahun 2009.
Skim Penyayang yang bertujuan meringankan beban rakyat yang ditimpa musibah akibat kematian waris terdekat. Skim yang hanya dikenakan bayaran bagi rm20 saja setahun dan waris akan menerima RM 7000 untuk pencarom yang berumur 18 hingga 65 manakala pencarom yang berusia 66 hingga 80 tahun meninggal dunia, akan diberikan RM 2000 kepada pewarisnya.
Semuga saudara Yaakop serta kakaknya Fatimah bersabar dan redha diatas segala dugaan ini.

No comments:

Post a Comment