Friday, October 30, 2009

KEBAJIKAN ADA DIMANA-MANA

Pada mulanya Ganeswari serta anak-anaknya terpinga-pinga , sebaik sahaja kami sampai kerumahnya, tapi sejurus kemudian anak-anaknya yang seramai 9 orang berebut-rebut datang berlari kearah kami tanpa rasa takut. Mungkin mereka.
telah biasa dengan orang yang bertudung labuh seperti kami.


"Boleh faham cakap saya",aku cuba mendapatkan penjelasan dari Ganeswari sebab maklumat yang aku terima mengatakan dia tidak pandai sangat berbahasa melayu.

"Boleh , saya sekolah melayu" Ganeswari ibu kepada 9 orang anak mula tersenyum setelah agak lama seperti dalam keraguan.
"Oh! baguslah..senang saya nak cakap dengan awak", ujar aku gembira.

"Saya dari PAS Bukit Katil nak beri awak sedikit sumbangan makanan untuk anak-anak" aku berterus terang .

Ganeswari tersenyum malu. Mendiamkan diri tanpa mahu bertanya.

"Suami awak masih bawa lori lagi? aku cuba mendapatkan kepastian.

"Tak, dia sudah berhenti kerja, sebab syarikat dia sudah tutup". jawabnya perlahan.
"jadi...sekarang dia buat apa? aku bertanya lagi
"tada kerja. skarag pergi tangkap ikan juga" jawabnya berterus terang

Kami terus menghulurkan makanan asas tanpa mempedulikan orang disekeliling. Jiran-jiran disekeliling memerhati kami sejak kami sampai dari tadi lagi.

"Ada apa kak" tiba-tiba seorang jiran bertanya setelah lama menghampiri kenderaan kami.

"Oh, kami dari lajnah Kebajikan PAS Kawasan Bukit Katil, nak beri beras serta makanan yang lain sikit, saja nak bantu mereka", jawab aku sambil tersenyum pada anak kecil yang didokongnya.
"Takut suami dia suka enjoy aja" jelas jiran yang berhampiran disitu.

"Oh , ya ke.." aku menjawab selamba tanpa mahu bertanya apa-apa lagi sambil menaiki kenderaan untuk berangkat pulang.

"Makcik-makcik , boleh bawa kami naik kenderaan round kat sini sekali" tiba-tiba anak-anak India disitu bersuara dengan berani.

"O.klah, naik" aku tersenyum selamba setelah agak lama merenung muka mereka. Mereka berebut-rebut naik dengan gembira. Bumbung van dibuka.Ternyata mereka gembira .

Aku tak sempat nak bilang, berapa jumlah mereka. Yang pastinya mereka tidak takut dengan orang-orang yang bertudung labuh seperti kami. Mereka menjerit-jerit keriangan dari dalam van sambil menghulur-hulurkan tangan keluar dari bumbung tanpa menghiraukan orang-orang sekeliling yang terpinga-pinga sejak dari tadi.

Aku tersenyum puas kerana teringatkan kanak-kanak yang selalu aku bawa dalam program 'Kelab Aulad". Namun inilah pertama kali aku membawa anak-anak berbangsa India menaiki van aku mengelilingi taman disitu. Mereka fasih berbahasa melayu .

"Terima-kasih....Terima kasih makcik.....bye-bye makcik"..begitu riang sekali mereka sebaik saja turun dari van. Rupa-rupanya baru aku terperasan salah seorang dari anak-anak yang berbangsa India yang menaiki van aku adalah salah seorang pelajar PASTI disitu...




No comments:

Post a Comment