Tuesday, October 20, 2009

BANTAL OH BANTAL!!



"Assalamua'laikum,..buat apa itu cik"aku menyapa sebaik saja tiba dihalaman rumahnya.
"Mua'laikumsalam..makcik tengah ketok tin-tin ini" jawab makcik Azizah sambil bergegas,mencuci tangannya yang kotor.

"Nak buat apa pulak tu? aku bertanya kehairanan.

"Makcik nak jual, dapatlah tampong sikit belanja cucu-cucu makcik ini"

"Siapa pulak yang bawa tin-tin kat sini"? aku bertanya seperti orang bodoh


"Macik lah yang cari, macik guna kereta tolak ,round lah kat-kat sini, macik kutiplah besi,plastik-plastik yang boleh jual..dapatlah 5..6 rinngit. Jadilah tu" macik itu menjelaskan pada aku yang dalam kebingungan.

Begitulah kegigihan seorang nenek yang terpaksa menjaga 4 orang cucunya. Berkorban demi untuk membesarkan cucu.


"Makcik..saya ketua Kebajikan mewakili PAS Kawasan Bukit Katil ingin memberikan sumbangan bantal pada cucu-cucu makcik" aku terus menyatakan tujuan kedatangan setelah meneguk air serta kuih raya yang dihidangkan.

Makcik Azizah terdiam..terkedu seketika..mungkin tidak terlintas difikirannya bahawa akan ada orang yang akan datang membawa bantal baru untuknya. Selalunya makcik Azizah menerima sumbangan berbentuk wang atau makanan asas tapi kali ini bantal pula..macam janggal aja bunyinya.

"Masa bulan puasa kami datang beri sumbangan pada makcik, masa itu bila tengok bantal-bantal yang bertabur diatas lantai , dengan tilam yang masih belum berlipat..timbul satu keinsafan dihati kami .Rasanya bantal-bantal yang tidak bersarung serta tilam itu itu sudah sesuai lagi untuk digunakan oleh cucu-cucu makcik.Sudah terlalu hitam . Hari ini , kami bawakan bantal baru, biar cucu-cucu makcik suka dan seronok , bantal-bantal yang hitam itu makcik boleh buang.,nanti kami beri lagi bantal-bantal baru yang lain." Aku berterus terang saja tanpa mempedulikan perasaan makcik Azizah ketika itu.
Makcik Azizah tersenyum lebar. Sukar untuk membaca perasaannya ketika itu.
"Terima kasih banyak-banyak "..Macik Azizah menyatakan perasaan nya sambil memeluk bantal-bantal itu.

"Nanti boleh tolong satu lagi tak" tiba-tiba makcik Azizah bersuara merayu sebaik saja aku melangkah keluar dari rumahnya.



"Boleh tolong bantu cucu makcik naik dajah satu nanti?.Dia tak da baju , kasut. Yang darjah 4 dan 5 itu , tak pa lah , dia ada baju sekolah , kasut sekolah yang lama. Makcik risau yang naik darjah satu dengan naik menengah itu, tak da baju" Makcik Azizah bersuara perlahan sambil merenung muka aku.

"InsyaALLAH makcik,kami buat mana yang mampu".jawab aku tanpa mahu bertanya kemana perginya ibu dan bapanya. Semalamnya aku baru bertemu dengan pelanggan 'skim Penyayang'..
Langsirnya saja sudah ribuan ringgit...


No comments:

Post a Comment